افسر جوان فضای مجازی

خدایا بصیرمان باش تا از مصیر برنگردیم!
  • خانه 
  • تماس  

قرآن کتاب هدایت بشر به سوی کمال است

07 مهر 1398 توسط افسر جوان...نوری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: قرآن درس اتحاد می‌دهد و تمام برنامه‌های انسانی در قرآن آمده است به گونه‌ای که با خواندن قرآن تمام استعدادهای انسانی درخشان می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد،  امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی در کشور توسعه پیدا کرد. عده‌ای قبل از انقلاب به ما اتهام می‌زدند که شیعیان توجهی به قرآن ندارند.

وی افزود: امروز قاریان ایرانی در مسابقات جهانی، بهتر از عرب‌زبان‌ها قرآن را تلاوت می‌کنند و تعداد حافظان قرآنی در کشور روز به روز در حال افزایش است. مقام معظم رهبری فرمودند “باید بیش از ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود". البته این ظرفیت باز هم وجود دارد تا در آینده افزایش پیدا کند.

امام جمعه اصفهان گفت: قرآن، مخلوق مستقیم خداوند است، یعنی دستی در خلقت آن دخیل نبوده، البته همه ما مخلوق خداوند هستیم، اما خداوند مدبرات الامر دارد و نه جبرئیل و نه پیامبر(ص) دخالتی در خلق قرآن نداشته‌اند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: قرآن افتخار مسلمانان است و تنها مسلمانان هستند که معجزه پیامبر(ص) خود را در دست دارند. امروز یک نوجوان مسلمان می‌تواند به غیرمسلمانان بگوید که اگر بتوانید یک آیه از قرآن بیاورید، ما تابع شما می‌شویم. درصورتی که قرآن می‌فرماید"اگر همه شما دست به دست هم دهید باز نمی‌توانید آیه‌ای مانند قرآن بیاورید".

وی افزود: بهترین دلیل برای خداشناسی  فارغ از براهین منطقی  قرآن است. انسان‌هایی هستند که می‌گویند این عالم خود به خود به وجود آمده، اما نگفته‌اند که کتابی خود به خود نوشته شده است.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: قرآن بهترین راهنما برای سیاست و کارهای سیاسی است. امام علی(ع) فرمودند: فهم قرآنی پیدا کنید، زیرا فهم قرآنی قلب شما را بهاره می‌کند. قرآن میوه‌های سیاسی، فرهنگی، دینی و دشمن‌شناسی می‌دهد و سیاست‌های امام و رهبری برگرفته از قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه قرآن درس اتحاد می‌دهد و تمام برنامه‌های انسانی در قرآن آمده است، گفت: با خواندن قرآن تمام استعدادهای انسانی درخشان می‌شود.

امام جمعه اصفهان افزود: اگر قرآن را بخوانیم، یاد بگیریم و فهم قرآنی پیدا کنیم، اما به آن عمل نکنیم، سودی ندارد.  نگاه کردن به جلد و خط قرآن صواب دارد. در درجه بعدی خواندن و فهم آن صواب بیشتری دارد، ولی عمل به آن مهم است. قرآن شفاعت می‌کند و شفاعتش نیز پذیرفته خواهد شد. ولی در عین حال از ما گلایه می‌کند که چرا به آن عمل و از او پیروی نکردیم.

قرآن کتاب هدایت بشر به سوی کمال است

همچنین رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: قرآن کتاب هدایت بشر برای رسیدن به کمال است و کسانی که اهل تقوا هستند، می‌توانند از هدایت آن بهره‌مند شوند.

 حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، اظهار کرد: قرآن، کلام‌الله مجید و قول رسول اسلام بوده که بر قلب ایشان وحی و از زبان مبارک حضرت قرائت شده است. قرآن از مقوله قرائت محسوب می‌شود و به همین دلیل، آن را قرآن می‌نامند. کسی با علم و تجربه خود مفاهیم و لغات این کتاب را کنار هم نیاورده و پیامبر(ص) از کسانی نبوده که با علوم غریبه آشنایی داشته‌ باشد.

 وی افزود: قرآن نه قول شاعر است و نه قول کاهن، این مفاهیم و کلمات نورانی از آسمان بر قلب پیامبر(ص) نازل شده، این مضامین نورانی در قرآن وارد شده و مجموعه‌ای به نام قرآن در اختیار بشر قرار گرفته است.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: قرآن کتاب هدایت بشر است برای رسیدن به کمال، خدا و آنچه که اگر این وحی نمی‌بود، انسان توانایی رسیدن به آن را نداشت. کسانی که اهل تقوا هستند، این کتاب برای آن‌ها هدایت است، یعنی همان کسانی که طبق آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره، ایمان به غیب دارند، اهل برپا داشتن نماز هستند، از روزی‌ای که به آن‌ها داده شده است انفاق می‌کنند و به پیامبران، کتب آسمانی دیگر و آخرت ایمان دارند.

 خاموشی با بیان اینکه برتری قرآن بر سایر کلام‌ها مانند برتری خدا بر سایر مخلوقات است، گفت: در این نگاه، خدا غنی مطلق و موجودات فقیر مطلق‌اند. همه ما وابسته به خدا هستیم و خدا بی‌نیاز مطلق است، بنابراین سایر کلام‌ها نیازمند قرآن هستند و قرآن به هیچ کلام دیگری نیاز ندارد. عترت نیز برای تفسیر قرآن و تفهیم بیشتر آن برای بشر آمده‌اند و آنها هستند که صاحبان لب و اندیشه‌اند و معانی قرآن را می‌فهمند.

 وی افزود: انقلاب ایران بر اساس فرهنگ قرآنی شکل گرفت و این فرهنگ قرآنی، نزدیک بودن قرآن با عترت را در کشور ما نهادینه ساخت. تعیین تکلیف حوزه‌های علمیه در طول تاریخ به یک‌سری هسته‌های اصلی بستگی داشت که یکی از این هسته‌های اصلی، حوزه علمیه اصفهان بود و آثار بسیار بلند و عمیقی در تفکر شیعی از حوزه علمیه این شهر به ارمغان آمده است.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: این فرهنگ قرآنی به ما یاد داد که اگر فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم، پیروز خواهیم بود و اگر فرهنگ ایثار و شهادت نداشته باشیم، شکست خواهیم خورد. انقلاب اسلامی با فرهنگ ایثار و شهادت به اوج قله‌های رفیع رسیده و نظام سلطه را زمین‌گیر کرده است. امروز به برکت اقتدار نظامی ایران که برگرفته از علم و دانش بومی است، کلاه از سر دشمن برداشته شده و دشمن جرأت تعدی به ایران را ندارد.

انتهای پیام

 نظر دهید »

​لقمه‌ حرام چگونه ایمان را نابود می کند؟

01 آبان 1395 توسط افسر جوان...نوری

لقمه‌ حرام چگونه ایمان را نابود می کند؟
مؤمن واقعی، همه هستی و دار وندارش، ایمان اوست و آن را به هیچ بهایی نمی‌فروشد، اما گاهی، برخی عوامل مانند مال، فرزند و لقمه حرام، ایمان انسان را ناخواسته زایل می‌کند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَلَا تَشْتَرُوا بِـَايَتِى ثَمَنًا قَلِيلًا مائده/44

و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید!

آینه:

حکایت؛ شریک بن عبدالله نخعی از دانشمندان معارف اسلامی در قرن دوم بود، مهدی عباسی خلیفه سوم عباسی که از علم و هوش شریک اطلاع داشت، او را به حضور طلبید و اصرار کرد منصب قضاوت را قبول کند. او که می‌دانست قضاوت در دستگاه طاغوتی عباسیان گناه بزرگی است، قبول نکرد، مهدی عباسی اصرار کرد حال که منصب قضا را قبول نمی کنی، معلم فرزندانش گردد. شریک بن عبدالله به شکلی از زیر بار این پیشنهاد نیز خارج شد و نپذیرفت تا اینکه روزی خلیفه عباسی به وی گفت: من به تو سه پیشنهاد می‌دهم که حتماً باید یکی از آن‌ها را بپذیری: 1- قضاوت 2- آموزگاری 3- امروز مهمان من باشی و بر سر سفره‌ام بنشینی.

شریک تأملی کرد، سپس گفت: اکنون که به انتخاب یکی از این سه کار مجبور هستم، ترجیح می‌دهم که مورد سوم را بپذیرم. خلیفه قبول کرد، به آشپز خود دستور داد، لذیذترین غذاها را آماده کند و از شریک به بهترین وضع ممکن پذیرائی نماید. پس از آماده شدن غذا، شریک که تا آن روز از آن غذاهای لذیذ و گوناگون نخورده بود، با حرص و ولع از آن‌ها خورد، در همین حال یکی از نزدیکان خلیفه گفت: همین روزها شریک هم منصب قضاوت را می‌پذیرد و هم منصب آموزگاری فرزندان شما را و اتفاقاً همین‌طور هم شد و او عهده‌دار هر دو مقام گردید، از طرف دستگاه عباسی، حقوق و ماهیانه مناسبی برایش معین گردید، روزی شریک با متصدی پرداخت حقوق، حرفش شد، متصدی به او گفت: مگر گندم به ما فروخته‌ای که این همه توقع داری!؟

شریک جواب داد: چیزی به مراتب بالاتر از گندم به شما فروخته‌ام، من دینم را به شما فروخته‌ام!

آری غذای حرام و لقمه ناپاک، آن‌چنان قلب او را تیره و تار کرد که او به راحتی جزء درباریان دستگاه ظلم گردید و به این ترتیب انسان خوبی بر اثر غذای حرام، دین خود را فروخت و عاقبت به شر شد.1

لقمه کآید از طریق مشتبه خاک خور خاک و بر آن دندان منه

با اقتباس و ویراست از کتاب داستان دوستان

منبع:

http://www.jamnews.ir/detail/News/728488?sk=1

 5 نظر

الم یعلم.....

19 خرداد 1395 توسط افسر جوان...نوری

 نظر دهید »

وارث علم علوی از نگاه اهل سنت...

18 فروردین 1395 توسط افسر جوان...نوری

 


دارم به دل ولای تو یا باقر العلوم

بر سر بود هوای تو یا باقر العلوم

عهد ولادت تو و جشن و سرور ماست

جانم شود فدای تو یا باقر العلوم

میلاد شکافنده ی دانش نبوی و وارث علم علوی، خجسته باد


ابن حجر هَیْثَمی از متعصّبان اهل سنّت درباره امام باقر علیه‏السلام می‏نویسد:
«ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّی بذالک مِنْ بَقَرَ الاَْرضَ ای شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَکامِنها فلذالک هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ کُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحکام ما لایخفی الاّ علی مُنْطَمِسِ الْبَصیرة اَو فاسِدِ الطّویّة وَ مِنْ ثمّ قیل فیه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر برای ابو جعفر محمّد باقر برگرفته از شکافتن زمین و بیرون آوردن گنج‏های پنهان آن است، بدین جهت که او از گنج ‏های پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بی‏بصیرت و دل‏های ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازنده‏ ی علم خویش نامیده ‏اند.

وی سپس به شخصیّت امام در بعد عرفان اشاره می‏کند و می‏گوید:
«و لَهُ من الرّسوخ فی مقامات العارفین ما یکلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفین و له کلماتٌ کثیرةٌ فی السلوک و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و برای او از استواری و ثبات در مراحل سلوک عرفانی منزلتی است که وصف کنندگان از بیان آن عاجزند و در زمینه‏ی این سلوک و معارف دارای کلمات فراوانی است که فرصت، مجال طرح آن را نمی‏دهد.»الصّواعق المحرقة، ص 201


 نظر دهید »

سلامتی در قرآن...

18 فروردین 1395 توسط افسر جوان...نوری

 

. بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافی و لازم ; زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد; (اعراف/31) .

2 . همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; (یونس/57 و اسراء/82) .

3 . در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری ها را شفا می دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند ; (شعرا/80) .

4 . اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند .

این گونه غذا، می تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد; (نحل/114 و بقره 168) . حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد .

5 . بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است .

6 . به فرمان قرآن، مؤمنان شایسته ترین افراد در استفاده از نعمت های الهی - مانند غذاهای پاکیزه - می باشند . خداوند می فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این ها زیبایی های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت های خداوند استفاده کنید; (اعراف/32 و مائده/87 و 88) . به قول امام علی (ع)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید .

7 . جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می کند و آنها را از نعمت های زندگی بخش الهی برمی شمارد و از ما می خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 و 96، سوره نحل، آیه 14 و سوره مؤمنون آیه 19 آمده است .

8 . مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایی که می خورد، بنگرد; (عبس/24) ; یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد

9 . خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می کند; (روم/23 و فرقان/47) .

10 . آیا می دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; (اعراف/179 و توبه/125) ./س

 نظر دهید »

آیتم ها

  • حفظ زبان !!!
  • افشاگری_درباره_گناهان❗️
  • اخلاق ناب فرماندهی....
  • سلام مراهم برسان...
  • قرآن کتاب هدایت بشر به سوی کمال است
  • ملاک درک رحمت رحیمی خداوند، تبعیت از امام است
  • ساده ترین راه حاجت گرفتن از جوادالائمه
  • چگونه همنشین خدا شویم؟
  • درجه ای بالاتر از شهادت....!
  • نماز تهجد چیست؟ /آثار و برکات این نماز که از آن بی خبرید

درباره وبلاگ من...

تقدیم به امام زمان(عج) در این وبلاگ از مطالب به روز و مناسبتی بصیرتی و مذهبی باموضوعات مختلف استفاده شده.امیدوارم موردپسند امام عصر(عج)باشد
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس